A zene fejlesztő ereje valóban lenyűgöző! A zene nemcsak szórakoztat, hanem számos pozitív hatással is bír az emberi agyra és testre. Például:
- Hangulatjavító: A zenehallgatás segíthet a stressz csökkentésében és a hangulat javításában. Egyes kutatások szerint a zenehallgatás növeli a dopamin szintjét az agyban, ami boldogságérzetet kelt.
- Kognitív fejlődés: A zene tanulása és gyakorlása javíthatja a memóriát, a figyelmet és a problémamegoldó képességeket. Különösen a gyermekek esetében a zenei oktatás hozzájárulhat a jobb tanulmányi eredményekhez.
- Szociális készségek: A közös zenélés és éneklés erősítheti a közösségi érzést és javíthatja a szociális készségeket. A zenekarokban és kórusokban való részvétel például fejleszti az együttműködési képességeket.
- Fizikai egészség: A zenehallgatás és a zenélés javíthatja a fizikai egészséget is. Például a ritmikus mozgások, mint a tánc, növelhetik a fizikai aktivitást és javíthatják a koordinációt.
A zene képes javítani a hangulatot, csökkenteni a stresszt, sőt, még a teljesítőképességet is növelni, például edzés közben. Sokan találják meg benne a relaxációt és az inspiráció forrását. Kutatások is bizonyítják, hogy a zene hallgatása serkenti az agy örömközpontjait, javítja a memóriát és a koncentrációt, sőt, még a fájdalomérzetet is csökkentheti.
„ Az ember látja a fehér meg a fekete billentyűket egymás mellett, hallgatózik, és tudja, hogy a billentyűk között valahol el van rejtve a zene. Ám ha az ember nem tanul elég szorgalmasan, ott is marad, nem lehet előcsalogatni. De ez még nem minden. Ugyanott rejtőzik az összes zene, amelyet majd csak később fognak megírni. És az ember csak nézi a fekete meg fehér billentyűket, és úgy érzi, bármelyik pillanatban megmozdulhatnak. ” (Bernlef)
Nagyon örülünk, hogy a magas közismereti óraszámok, követelményszint, számtalan külön program és lehetőség mellett továbbra is ilyen sokan tartják fontosnak a zenei nevelést és íratják be gyermekeiket művészeti iskolánkba. Hagyományos zeneiskolaként működünk, csak legtöbb helyszínünkön nem külön épületben, hanem helybe visszük a közismereti iskolákba a hangszeres és szolfézsórákat, ezzel megkönnyítve a családi logisztikát, olyan gyermekek számára is lehetőséget biztosítunk a zenetanulásra, akik egyébként esetleg nem jutnának hozzá. De a kényelem ebben ki is merül. A hangszertanulás manapság is kitartást, szorgalmat, rendszeres idő és energia ráfordítást igényel, nem tud alkalmazkodni felgyorsult világunkhoz, amelyben minden gombnyomásra, sőt érintésre történik. Türelemmel, szeretettel és szakértelemmel vezetjük növendékeinket ezen a szép úton, és bízunk benne, hogy a zenei tevékenységek számos pozitív hatása mellett a fenti vonások is erősödnek a gyermekek személyiségében. Számolni kell azzal, hogy az együtt töltött kétszer fél óra kevés az eredményes előmenetelhez. Nem az a célunk, hogy egy- egy darabot betanítsunk, hanem hogy megtanítsuk növendékeinket, hogyan rögzíthetik és mélyíthetik el a megszerzett tudást önállóan, hogyan gyakoroljanak figyelmesen a tanári instrukciók alapján két óra között, hogy lépésről lépésre mindig előbbre juthassunk. Kérjük a szülőket, segítsék munkánkat azzal, hogy próbálják megtalálni a módját, hogy az otthoni gyakorlás beépüljön a napi rutinba, ami a sikerélmény kulcsa. Kívánjuk, hogy gyermekeik számára ne teher, hanem öröm forrása legyen a zenetanulás, köszönjük, hogy támogatnak minket!
Buczkó Andrea kolléganő gondolatai