Csomasz Tóth Kálmán Református Alapfokú Művészeti Iskola

Ugrás a tartalomra Ugrás a láblécre

Csomasz Tóth Kálmán Református Alapfokú Művészeti Iskola

MENÜ

Az iskola története

AZ ISKOLA TÖRTÉNETE

Iskolánk elődje 1983-ban kezdte meg működését. Egy olyan településen, Dédestapolcsányban kezdődött el a zenetanítás, 9 zongorista növendékkel, ahol azelőtt semmiféle hagyománya nem volt a komolyzene oktatásnak. A közeli város zeneiskolájának volt kihelyezett tagozata a maroknyi, de évről évre gyarapodó csoport. Az első 10 év elteltével a 150 főre nőtt növendéklétszám és a tanszakok bővülése indokolttá tette az önállóvá válást. Erre az időszakra tehető a székhely közelében lévő településeken létrejött telephelyek indítása. Kezdeti versenyeredményeink, zenei pályára felkészített növendékeink száma annak tükrében válik méltányolandóvá, hogy azokat részben olyan közegben értük el, amelyről elmondható, hogy az ország kulturális szempontból elmaradottabb településein valósultak meg. A számok az iskola növendéklétszámához, adottságaihoz, a tanulók szociális/családi hátteréhez viszonyítva különösen kiemelkedőek voltak.

Az iskola életében 2004-ben fenntartóváltás történt, egyházi intézményként működött tovább. Ez a változás az iskola életben létszámbeli és tartalmi gazdagodást hozott. Új lehetőségeket, feladatokat eredményezett az, hogy a fenntartó Tiszáninneni Református Egyházkerület saját közismereti iskoláiban indíthattunk el különböző zenei tanszakokat, és a zenén kívül két társművészeti ág oktatását is megkezdtük. A táncművészeti ágak közül a néptáncot és a képzőművészeti ágak közül festészetet, grafikát és kerámiát is. Az oktatási helyszínek száma ekkor 11-re emelkedett. Egy önálló tagintézményünk működik, Felsőzsolcán, a vele egy épületben lévő református általános iskolában. Telephelyeink - 2 kivétellel- református közoktatási intézményben vannak. A telephelyek közt kis település általános iskolája és nagyvárosi gimnázium egyaránt megtalálható.

Intézményünk egységes arculatát elsősorban a pedagógiai program és helyi tantervünk biztosítja. Az egymástól távol lévő helyszínek különböző tanszakain egységes követelmények szerint folyik az oktatás. Az egységes pedagógiai elveket valló tantestület - amelynek tagjai a különböző telephelyeken végezik munkájukat - biztosítják az iskolai kultúrának minden helyszínen megjelenő, érezhető egységét, ennek az egységes arculatnak a munkálói. A települések és a befogadó közismereti iskolák életében mindenütt kialakultak azok a hagyományok, amelyek egyaránt gyümölcsözőek, mindkét fél számára: a szereplési lehetőségek erős motivációt jelentenek a növendékek számára.

2007-ben valamennyi tanszakunk elnyerte a „Kiválóra minősített" címet.

2016-tól Kiváló Akkreditált Tehetségpontként működik intézményünk.

2017 szeptemberétől a Felső-magyarországi Református Intézmények Tehetségsegítő Tanácsában, mint Kistérségi Tehetségközpont vállalunk feladatokat.

A 2023/24-es tanévben több mint 610 növendékünk van 10 tanítási helyszínen.

EREDMÉNYEINK SZÁMOKBAN

Nemzetközi versenyeken: 1 második, 3 harmadik, 1 negyedik helyezés
Országos versenyeken: 1 kiemelt első, 3 első, 5 második, 7 harmadik helyezés, 4 különdíj.
Megyei, regionális versenyeken: 7 kiemelt nívódíj, 7 nívódíj, 59 első, 65 második, 48 harmadik helyezés, 19 különdíj, 21 dicséret.
Területi versenyeken: 4 nívódíj, 1 kiemelt első, 22 első, 23 második, 4 harmadik helyezés, 5 különdíj.
Országos, regionális és megyei versenyeken 25 fős gyermek fúvós zenekarunk „koncert fúvós zenekar” kategóriában ezüst, „szórakoztató” kategóriában arany minősítéssel rendelkezik nemzetközi versenyen 4. helyezést ért el.

Felkészítőtanáraink munkáját 11 tanári és 4 korrepetítori különdíj dicséri.

Zenei pályára 30 növendéket készítettünk fel az eltelt négy évtizedben.